Dag 19

Oj vad vi sovit gott! Superfin frukost på hotellet innan en långpromenad som tar oss genom de gamla delarna av Arles och för oss till Vincent van Goghs förlaga till Nattcafé.

Vi njuter av lugn och stillhet och av alla intrycken av det gamla, det sårade och det hela. En stund med kontemplation, intryck och samtal. Vandrar efter floden på flodbäddens kant, tar oss bort till de gamla centrala Arles med urgamla byggnader. Stadshotellet ser mer ut som ett slott än ett gammalt hotell, numera som ett museum där man kan titta sig omkring. Provence tycks ha haft egna presidenter tidigare, men texten på fundamentet vid torget var svårtytt på gammelfranska.

Franskan har ju reviderats ett par gånger och fått sin nuvarande form och grammatik på senare århundraden. Här bor vanliga människor i de gamla husen och här möter vi nog Europas äldsta brevbärare. Jag gissar på en bra bit över 75, maken tror mindre, säger att de ser slitnare ut runt Medelhavet. Hans vader var vältränade, han bar kortbyxor till uniformsjacka och ett stort vitt hår och skägg som skulle gjort jultomten gråtfärdig! PS vågade inte fota honom.

Spår av andra världskrigets härjningar kan ses på många ställen i Arles gamla stadskärna, stora hål och söndertrasade väggar. Amfiteatern som uppfördes av kejsar Augustus, under romarriket finns kvar men som en ruin. Fantastiskt hur dessa gamla ruiner och byggnader få stå kvar utan att någon stadsarkitekt eller politiker fått för sig att byggnadsförtäta och riva för att få mark till bygga nytt.

Det är skönt att vandra i en gammal stadskärna där det råder en fridfull stämning och trafiken regleras hårt. Vi har sett prov på häftiga innovationer där pelare stoppar framfarten men som kan köras ned och på så sett forceras av ett fordon. Något som till del borde kunna stoppa den nya typen av terroristattacker.

Här verkar det var en del i vardagen med säkerhetskontroller och liknande. Men folk tycks ändå inte vara rädda för att något dåd ska hända. Vi måste ju leva också.

Klockan går fort när man har roligt och det började vara dags för oss att checka ut och få i oss något till lunch, innan avfärden mot Perpignan.   Vi tackade för oss på hotellet och hittade ett ställe med galetter vid torget. Wow! Så galet gott, galett au fromage et oef. Färskpressad apelsinjuice och expresso.

Lagom promenad till stationen. Igår kväll var jag trött, kanske  också lite skärrad över händelsen på stationen innan vi skulle kliva av och ville jag åka taxi till hotellet, men taxichauffören hävdade bryskt att det bara var 600 meter till hotellet. När jag sa att jag inte är så bra på franska, höjde han röste ytterligare och artikulerade väldeliga, som om jag skulle förstå bättre! Är det bara mig det inträffar. Inser att vi nu pratat tyska en vecka, försökt prata italienska en vecka, nu är det franska som gäller, men är man trött rör man ihop det. I går började jag exempelvis prata tyska med den unga damen som hjälpte oss….Fast det här med taxichaufförer som inte vill köra gör mig fundersam..

Vi lämnar ett nästan bilfritt Arles för en betydligt biltätare ort!

Tåget var något försenat men vi valde ändå att ta ett regionaltåg som gick från Arles direkt till Perpignan, vi behövde inte byta tåg men det stannade vid en massa stationer. Fina vyer även om det börjar kännas som höstfärger även här. Framme var det lätt att hitta Aveny Charles de Gaulle och hotellet Nyx. Väl där berättade den trevliga receptionisten att de uppgraderat oss till en svit men utsikt mot innegården. Hon hälsade oss välkommen berättade om frukost och annat och manade på mig att prata franska, för hon kunde nästan ingen engelska. Så det är bara att jobba på.

Vi har ännu inte hittat medelhavsbornas dygnsrytm så det kändes sent att boka bord till kl 19.30, vi valde att ta en falafel i närheten efter att ha gått en lång promenad inne citykärnan. Vi pratar med Christers syster och make i Spanien och berättar om våra fortsatta resplaner. Ring så hämtar vi vid station. Vilket låter bra och skönt. Nu chillar vi och hoppas hitta CNN eller BBC i kanalutbudet. Skulle inte tro det i Frankrike är alla kanaler fransktalande eller dubbade till franska. Trött slötittar jag på en film med Matt Damon, fattar inte mycket. Somnar nöjd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

7 572Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>