Visste du att om du fyllt 60 år, är det billigare att åka på interrail biljett. Du får 10% rabatt! Jag och maken bestämde oss att göra slag i saken och ge oss ut i Europa på en månadslång tripp. Besöka släkt, vänner och orter vi längtat efter att se. Vi bestämde oss tidigt efter att ha diskuterat fram och åter kring vad vi skulle besöka, hur länge vi skulle vara ute och annat praktiskt. Vi bokade och köpte våra interrailbiljetter via webben och efter några dagar damp ett paket ner i brevlådan med interrail-pass, kartor, information och tips. Vi valde 7 resdagar under en månad men bestämde oss för att flyga vissa av sträckorna. Numera kan man även åka tåg i sitt hemland. Vi flyger Umeå till Köpenhamn, tar tåget tillbaka över sundet och hälsar på kompisar. Därefter kliver vi på tåget i Lund och ner i Europa via Danmark och Tyskland.

20171107_113035

Som 60+ och med tanken på att vara borta i en månad ser vår packning inte ut som vanliga unga backpackers, men vi bär varsin liten lättare ryggsäck var och drar en resväska på hjul var. Inkvartering hos släkt och vänner är inbokat men i övrigt kommer vi att göra resan eftersom vi känner. En koll har gett oss råg i ryggen, det tycks inte vara svårt att få tag i hotellrum denna tid på året.

Dag 1

Vår resa börjar som sagt i Umeå med att en flygtaxi hämtar oss på morgonen, visst är det underligt att när man har viktiga saker på gång, är inte sömnen som vanligt. Själv vaknar jag ofta och kollar klockan rädd att försova mig, min mamma kallade det att ligga på ohögan. Efter diverse morgonbestyr kom taxin exakt på utsatt tid och vi hann allt vi föresatt oss. Vi var på väg mot ett nytt äventyr.

20171106_095419

Trodde vi ja! På Alvik fick vi ganska snart reda på att vårt plan var försenat i drygt en timme, oj hur blir det nu med anslutningen på Arlanda. Efter lugnande besked från flygplatspersonal fick vi lugnande besked. Vi skulle ta oss till gate 30 D och där åka skyttel ut till Utrikeshallen och slippa säkerhetskontroll, det skulle ordna sig!

Tänk vad minuter är långa och masar sig fram ibland. När väl vårt flygplan anlände och vi fick instruktioner om hur alla snabbast skulle komma ombord, tror ni folk lyssnade och lydde, näe skulle inte tro det. Det tog en himla tid innan vi kom iväg från Umeå och minuterna till vår anslutning till Köpenhamn närmade sig sakta men säkert. Vi kom upp i luften och kaptenen berättade efter ett tag att det var 30 minuter till landning. En titt på klockan och vi insåg att nu gällde det att ha is i magen, skulle vi hinna överhuvudtaget?20171108_092434

När vi väl landat på Arlanda, fanns det ingen gate att taxa in på, vi fick vänta. Minutrarna släpade sig fram. Äntligen skulle vi få stiga av, då gick inte främre dörren att öppna. Alla fick i stället ta bakre dörren och gå till en skyttel, men den tog oss till terminal 4 och inte 5. Vi fick stiga av och ¶förflytta oss i vad jag skulle kalla flygplatsen bakom dörrarna, på platser jag aldrig tidigare besökt. Där fick vi vänta på en skyttel som skulle ta oss till gate 11Y och därifrån tog vi oss snabbt fotledes till gate 12, som var stängd. Vi möttes först av ett meddelande att vi borde fått meddelande om att vi var ombokade. Ett par som kommit med flyg från Luleå hade fått sms om att gå till gate 12 omedelbart. Efter diverse strul fick fyra som kommit med planet från Umeå äntra planet trots att gaten var stängd. De som kom från Luleå fick stanna kvar!

I luften kom nästa chockupplevelse! Det fanns ingen gin&tonic, jag som alltid inleder mina semestrar med det! Nåväl en ostmacka och lite rödvin fick väl duga.

20171106_125124

Tyvärr vi har slut på mackorna. På planet som var långt ifrån fullsatt åt tydligen varenda djävel en ostmacka denna dag.20171106_130247

Framme i Köpenhamn fick vi våra väskor snabbt och hittade en glutenfri mack med mozzarella, avokado och pesto.

20171108_113628Enkelt köptes biljetter till tåget och 40 minuter senare kom vi fram till Lund. Utanför stationen bestämde vi oss för att ta en taxi. Det är i och för sig inte långt till våra kompisar från tågstationen, men vi var lite trötta och hade rätt mycket packning. Går fram till en taxi och frågar om priset till adressen vi tänkt oss. Chauffören säger, jag vet inte var det är. Men hur kan det komma sig att du kör taxi om du inte hittar, frågar jag? Dit kör jag inte, säger taxichauffören då. Jag tar en annan taxi och han berättar att vissa taxichaufförer inte tar de korta körningarna, utan väntar bara in kunder som vill åka långa sträckor.  Nåväl han tar oss snabbt, lugnt och tryggt hem till Lotta och Lars. Där vi blir väl omhändertagna på alla sätt och vis.20171106_222516

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

7 572Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>