Currently viewing the category: "Tibetansk yoga"

 

Klicka på länken…..Förväntasfulla fötter

 

Dag för dag 

 

Umeå här händer solLäs mera om Tibetansk yoga på Tibetansk yoga. En enkel kraftfull yogafrom som ger stora förändringar om man tränar varje dag i 41 dagar i sträck…..

Är en del av en gemensam idé jag gör tillsammans med Lisbet Olofsson på Hälsozam där vi GRATIS erbjuder Trettio dagars träning och yoga för ovana, med en ny liten filmsnutt varje dag. Så att du får instruktioner på ett enkelt och smidigt sätt direkt i din dator. Läs mera om Tibetansk yoga på Tibetansk yoga.

 

 

Träning för ovana udda datum hittar du inne hos LISBET541050_3308763418183_259464184_n                         photo_00119Yoga för ovana jämna datum hittar du inne hos EWY

 

Umeå här händer solPå isen i Umeå förbereds för invigningen 1 februari av Umeå Europeisk kulturhuvudstad 2014, samtidigt

förbereder sig Lisbet och jag för Trettio dagar för ovana…

 

 

Tre dagar kvar!

 

541050_3308763418183_259464184_n

logga-6-min

Träning för ovana börjar med Lisbet på Hälsozam

en trettio dagar lång möjlighet att GRATIS få träningspass hem i datorn varannan dag och

 

Yoga för ovanaYoga för ovana varannan dag på Yoga för ovana.

Passa på och var med från början!

Börja med att bestämma dig vilken tid på dygnet som passar dig bäst.

Morgon, lunch, kväll? Boka in 10-15 minuter…och du kommer att komma igång…Är du redo?

photo_00120

Varannan dag Lisbet och varannan dag Ewy!

Vi ses!

Scema OVANA med LHz

 

Träning för ovana!

Yoga för ovana

Den 1 februari är datumet då TRÄNING för Ovana startar upp. Varannan dag hittar du träning för Ovana hos Lisbet på Hälsozam , varannan dag Yoga för Ovana inne hos Ewy på Tibetansk yoga  . Vi håller på i 30 dagar in i mars.

Träning för ovana program är ca 6 min. långa. 30 sekunder jobb och 10 sekunders vila. Yoga för Ovana är ibland mot 10 minuter.

Ta chansen gör något för dig själv och din hälsa…..

Scema OVANA med LHz

 

Nytt om frigörande andning!

Ny blogg om frigörande andning på min bloggsida ANDNINGEN

Har du inte anmält dig till HELA SVERIGE ANDAS, gör du det nu, enkelt genom att klicka på länken! Det är ett unikt tillfälle att lära mera om andningens betydelse och prova på frigörande andning!

 

Nya kurser på G

Här kommer också en länk med lite föraning om vad som komma skall KOST FÖR OVANA 

med min samarbetspartner Lisbet Olofsson på Hälsozam! Det kommer också en kurs i Vegetarisk kost för ovanaVEGETARISKT FÖR OVANA, de som vill bryta och hitta nya vägar…vi hörs Ewy

 

Varje dagfot-i-sand

Fast man måste ju förstås utöva den, helst varje dag och i 46 dagar i streck för att känna förändringen, när det gäller tibetansk yoga. Och i fullständig närvaro, med omsorg och respekt. Här blir vägen viktigare än målet…

Numera då vi är ständigt uppkopplade och nåbara för allt och alla, är det bra och viktigt att hitta en stund i vardagen då vi stänger ner och tar hand om vårt inre. Tibetansk yoga hjälper dig att öka balansen, stärka kroppens stora muskelknippen samtidigt som muskler stretchas och ditt inre påverkas. Livslusten…ja den kommer på köpet….

För att underlätta för dig och stressade nutidsmänniskor, jobbar jag för närvarande med att utarbeta ett antal webbaserade kurser för att du och andra enkelt och effektivt ska kunna lära dig att öka livslusten och bygga energi för hela dagen! Jag vill erbjuda enkla vägar tillbaka till LIVSLUST! Klicka på länken…..

Tibetansk yoga

 

Nyligen hörde jag en  Personlig Tränare i en TV-soffa berätta om sockor som skulle hjälpa kroppen att transportera ut slaggprodukterna….

 

finaste sockan

 

 

 

Sanningen är att det är med andningens hjälp som kroppens slaggprodukter lämnar kroppen till ca 70% medan huden svarar för 20% , 3% via avföringen och 7% via urinen.

När vi inte andas fullständigt påverkas hela våra kroppars metabolism. Yttre faktorer som värme/kyla, torrt/fuktigt, lufttryck, ansträngning, åtsittande kläder som behå, korsett, bälte, slips, ja till och med höga klackar begränsar vår andning. När vår andning begränsas påverkar det flera av våra kroppars viktiga funktioner. Exempelvis halten av syre och koldioxid i blodet, som behöver vara i balans för att styra andra viktiga livsuppehållande funktioner. Forskning visar att huvudvärk, ömmande axlar, nackbesvär, ögonbesvär mm orsakas och har sitt ursprung i dålig eller ej fullständig andning. Ryska forskare menar att dålig andning ökar belastningen på våra inre organ och försämrar hälsan och kan ge kroniska sjukdomar.

Att göra andningsövningar och träna den kan påverka oss. Vi kan skaffa oss mera energi, bli skarpare i tanken och bli effektivare, gladare och må bättre. Jag erbjuder kurser i både andning och tibetansk yoga.

DSC00290

 

HÖSTERBJUDANDE TILL FÖRETAG

 

Prova tibetansk yoga,

Jag kommer till ert företag och bjuder på ett prova på pass hos er. En enkel yogaform, som har föryngrande egenskaper, stärker kroppens stora muskelknippen, ökar energi och balans. Fysiska övningar och andningsövningar ingår. Övningarna ökar energin i kroppen och skärper tanken.

Carefree Woman

Prova andningsövningar

50 % rabatt på pass för effektivare möten/utvecklingsdagar/arbetsmöten/personalutvecklingsdagar innehåller både diagnos, avspänning och energi. Ett pauspass på 30 – 60 min med enkla, effektiva, hälsosamma övningar som hjälper er att öka kreativitet och ta bra beslut!

Skicka ett mejl eller meddelande i kommetarsfältet med kontakt uppgifter, så skickar jag mer information. Ewy

 

Det var mhjortronånga år sedan nu jag, min älskade dotter som vid tidpunkten var 4 -5 år och min äldre syster bestämde oss för att åka iväg till vår barndoms och föräldrars bästa hjortronställe en dag sent i juli det året. Glada i hågen med guldet fullt synbart i vårt inre, gav vi oss iväg. Solen sken från en klarblå himmel och i bilen hade vi laddat med både flera liter vatten i flaskor, fikakorg med smörgåsar och kaffe, långärmade tröjor, hinkar i olika storlekar och icke att förglömma, ett av det viktigaste då man ska ut på myrar, myggmedel av alla de sorter. När vi parkerat på lämpligt avstånd och med så mycket skugga för bilen som gick var det dags att ta på långärmat, gummistövlar och smörja in sig.

Om du aldrig vandrat på en myr, så kan jag berätta att det är rätt tungt att tjava omkring i stövlar med surrande blodtörstiga myggor som sticker en hela tiden och som blir alltmer närgångna ju mera man svettas. Längtar du efter ett riktigt fyspass är en plockvandring på myren ett bra tillfälle! Jag lovar att du snabbt kommer in i andra andningen. Att vandra på en myr innebär att det gungar, man sjunker ner och ibland tar myren liksom tag om hela foten och liksom sväljer den och då man drar tillbaka foten för att man tycker att det känns lite obehagligt…ja se då är det emyrndast

foten man drar upp, stöveln sitter kvar i myren. Det gäller då att ha en otroligt bra balans, (tack min tibetanska yoga), annars blir den stövellösa foten med all sannolikhet blöt, sur, lerig, våt eller kall, i värsta fall ramlar man omkull, då man enbent försöker få upp stöveln ur myren.stövel

Men vad är väl lite prövningar mot att fylla en hink med hjortron. Alla tre vandrade vi iväg på den tunga, sura, soliga, varma, myggiga och ändå faktiskt vackra myren. Det gäller att gå fram och tillbaka, de är inte så lätta att se de här bären. De liksom vänder sig med sina vackra rödorange bär, så man måste komma från rätt håll för att få syn på dem. Ögonen måste vänjas.
När vi gått många kilometer, hukat och plockat, svettats och slagits med myggen, var det dags för fika och välbehövlig vätskekontroll. Vi satte oss på en liten ”fastare” ö ute på myren med några små tallar som vi trodde skulle ge lite skugga.

kaffekorg

Det smakade gott med kaffe och smörgås, vattnet flödade det märktes att vi hade svettats ut en hel del. Dottern som på barns vis alltid är i nuet tog upp en sjal och höll upp den ovanför mig och min syster där vi låg och tog igen oss. Den svaga brisen gav luft under sjalen och den lyftes upp som ett litet tälttak. Efter en titt i våra hinkar insåg vi att många liter hade det ju inte blivit. Vi beklagade oss, om värmen, att det inte var så mycket hjortron som vi trott och att det var svettigt värre, dotter lyssnade ganska tyst på vår klagan.myr med hjortronblom

På platsen där vi satt fanns några blåbärsris. Dottern plockade blåbären direkt i munnen men bjöd också oss. Hon tittade på oss länge och såg lite bekymrad ut, som om hon tänkte. Så kom dottern med förslag, – Kanske borde vi plocka blåbär i stället? Jag och min syster tittade på varandra och började skratta, tänk så rätt hon hade dottern, vad enkelt det hade varit om vi valt att plocka blåbär i stället.

Nyligen meddelade den lokal nyhetskanalen att hjortronen är mogna att plocka.Så nu går jag här och funderar om jag ska ge mig ut på ett myräventyr i år eller om jag ska välja att plocka blåbär istället. Hur tänker du, plockar du bären själv, köper du dem eller hämtar du de i kyldisken på affären? Hur mycket prövning får några liter bär innebära för dig?OLYMPUS DIGITAL CAMERA skriv i kommentarsrutan och låt mig veta hur du tänker!

I mitt nästa blogginlägg lovar jag att berätta om jag valde hjortronmyren och hur jag gjorde med andningen och alla myggorna…..Vad trevligt att just du tittade förbi!

 

Content Bootcamp i Sitges blev den riktiga starten för min väg mot att bli digital sköldpaddenomad, den fick mig att släppa loss och kasta mig ut i osäkerheten. Utan vare sig säkerhetbälte, livrem eller hängslen. Osäkerheten att filma, klippa och lägga ut film på internet. Oron och känslorna har svallat hit och dit, och jag har verkligen undrat om och vad jag håller på med. Kurskamrater och lärare på Bootcampen har både pushat mig och ställt upp som statister….och försökt övertyga mig om min professionalitet och styrka.984030_10200153269260116_17529255_n

Inget direkt fel på min styrka och professionalitet, men nu gällde ett helt nytt område som jag aldrig provat. Nåväl efter några dagar vid datorn, sedan jag kommit tillbaka hem, då jag brottats med ny teknik, som jag inte alltid förstått och med film, klippning och ljud som nya områden på min lyra. Tankeverksamhet fladdrar hit och dit, nya idéer, radera, börja om. Försöka hålla en linje….så det blir tydligt om än snabbt för den som är intresserad och tittar! Och hur blev då resultatet, döm själv, kolla nedanstående länk. Lämna gärna en kommentar eller ställ en fråga….så svarar jag!

 

Snabbkurs i Tibetansk yoga